سگ ولگرد

                                                              

        همیشه سعی می کنم متنوع مطالعه کنم تا هم خسته نشم و هم اطلاعات متنوعی پیداکنم. در همین راستا،چند وقت پیش،

    تصمیم گرفتم به نوشته های صادق هدایت نگاهی داشته باشم. کتاب (( سگ ولگرد )) ایشون رو از کتابفروشی خریدم .

        وقتی به خونه اومدم و چشم خانومم به خرید تازه ی من افتاد با جملات معترضانه ای توام با یه نوع شوخی از طرف

     ایشون مواجه شدم. می گفت: مگه سگ ولگرد کم دیدی که حالا رفتی و برای من کتابشو خریدی؟! حیف پول نیست که

      برای این دادی؟!

        با خنده جواب دادم: این سگ ولگرد از اونایی که ما دیدیم نیست؛ این ازون با کلاساست!

        به گوشه ای رفتم و سر فرصت کتاب رو مطالعه کردم. مجموعه ای بود متشکل از هفت داستان کوتاه که با قصه ی

    (( سگ ولگرد )) شروع می شد و با ماجرایی به نام (( تاریکخانه )) تموم می شد.

        کل داستان ها ی این مجموعه به ترتیب زیربود :

        1- سگ ولگرد؛ سرگذشت یه سگ اسکاتلندی دست آموز که به خاطر مستی اسیر غریزه می شه و به این ترتیب از

      بهشت خانه ی اربابی خودش به کویر کوچه های بی رحم و پر رنج غربت و گم گشتگی هبوط می کنه. برای بازگشت

      به باغ اربابی با تمام وجود ،افتان و خیزان تلاش می کنه ولی سرانجام ، خسته و نیمه جان ، بی رمق به گوشه ای

      می افته و کلاغ های شوم به طمع تناول چشمان میشی او برفراز جسدش به پرواز در میاند.

        2- دن ژوان؛ قصه ی مرد جوان بولهوسی که با پوششی فرنگی مآبانه و لاف زنی های اشراف گرایانه سعی داره

      خودش رو عفیف و خویشتن دار نشون بده ، اما رفتار بولهوسانه ش پرده از چهره ی واقعیت درونیش برمی داره.

         3- بن بست؛ ماجرای مرد تنهایی که یگانه رفیق زندگیش در عنفوان جوانی طعمه ی بی رحمی دریای خروشان

      میشه . از اون به بعد برای فراموشی این غم سنگین به دامن اعتیاد پناه میاره . بعد از مدتی ، با یافتن تنها یادگار دوست

      خودش یعنی فرزند جوان او آرامشی زودگذر پیدا می کنه اما دست گلچین روزگار این آرامش رو نیز از وی می گیره

       و اون رو مثل یه سایه ی سرگردان در کوچه های خلوت و نمناک آواره می کنه.

         4- کاتیا؛ خاطره ی آشنایی  مهندسی اتریشی با جوانی عرب ، در جریان جنگ جهانی اول طی دوران اسارتش

      در روسیه.

         5- تخت ابونصر؛ داستان حسادت زنی شوهرپرست به دختری که در شرف تصرف موقعیت وی نزد همسرشه.

      موت کاذب مرد هوسرانی که هزاران سال در نشئه ی دلداگی موهومی هستش و بعد از برخاستن از موت کاذب از

      این توهم  خلاصی  پیدا می کنه.

         6- تجلی؛ نیم نگاهی به نوازنده ی پیر و فرسوده ای که ضعف، حقارت، لئامت و بدبختی خودش رو  ورای نوازش

      آرشه ی جادوییش بر روی سیم ویلون پنهان می کنه.

         7- تاریکخانه؛ زندگی و مرگ اشراف زاده ی تنهایی که از جامعه و اجتماع بریده، به خلوت خانه ی خویش

       پناه آورده و انتظار مرگ رو می کشه.

                ---------------------------------------------------------------------------------------------

          پاورقی :

         الف - فضای داستان نخستین، شهر ورامین هستش و فضای داستان واپسین : خونسار!

          ب - هرکس قصه ی" سگ ولگرد" رو یه جوری تطبیق کرده اما من حس کردم : این داستان از یه منظر شباهت

       بسیار زیادی با سرگذشت انسان سرگشته داره! آدمی که جنت نشین بوده و به خاطر یه اشتباه به زمین و وادی سرگشتگی

      هبوط کرد؛ در این وادی هم همه ی تلاشش اینه که به همون بهشت برگرده ولی موانع می خواهند مانع از تحقق این آرزوی

      وی بشند...

         ج - فضای غالب حاکم بر این مجموعه به گونه ای بود که پنج بوی نامطبوع  ازش استشمام می شد : " مرگ " ،

      " نا امیدی " ، " بدبینی  نسبت به  جامعه  و اجتماع " ، " هوسرانی و شهوت طلبی " و " نا کامی ".

          د - این جمله ها ی " تخت ابونصر " برام جالب بودند : (( اگر با نظر عمیق تری از علوم متداول که در مدرسه ها

       می آموزند و ...به زندگانی نگاه بکنیم، خواهیم دید که در زندگی همه چیز معجزه است. همین وجود من و شما که اینجا

       نشسته ایم و با هم حرف می زنیم یک معجزه است. اگر موهای سرم یک مرتبه نمی ریزد معجزه است. اگر گیلاس شربت

       با شیشه اش در دستم تبدیل به بخار نمی شود یک معجزه است. معجزه های مسلمی که به آنها خو گرفته ایم و برایمان امر

       طبیعی شده و هرگاه برخلاف این اعجاز امر طبیعی دیگری اتفاق بیفتد که به آنها معتاد نیستیم برایمان معجزه به شمار

       می آید.

          ... امروزه بشر از روی خودپسندی اعتقادش به طبیعت بریده شده و به واسطه ی کشفیات و اختراعاتی که کرده،

       خودش را عقل کل می پندارد و ادعا دارد که همه ی اسرار طبیعت را کشف کرده است؛ ولی در حقیقت از پی بردن

       به ماهیت کوچکترین چیزی ناتوان است.

          انسان مغرور، پرستش معلومات خود را مدرک قرار داده و می خواهد حادثات طبیعت مطابق فرمول های او

        انجام  بگیرد.)).